W ramach realizacji programu działań profilaktycznych ochrony wychowanka przed uzależnieniami i przemocą
,,Chroń swoją młodość – wybieraj świadomie’’ w roku szkolnym 2017/2018
zostały przeprowadzone następujące zajęcia wychowawcze:
Lp. |
Tematyka zajęć | Zakres treści |
Efekty
|
Termin realizacji |
-1- | -2- | -3- | -4- | -5- |
Pojęcia: | Wychowanek: | |||
1. | Alkohol – droga donikąd!
|
§ alkoholizm, alkoholik
§ motywy sięgania po alkohol § szkodliwy wpływ alkoholu na zdrowie człowieka |
§ zna pojęcia alkoholizm, alkoholik
§ potrafi wskazać krótkotrwałe i długotrwałe skutki spożywania alkoholu |
10.10.2017 |
2. | Nie pal i nie truj innych! | § przyczyny, dynamika i skutki uzależnienia od tytoniu
§ skutki nikotynizmu biernego § społeczne i zdrowotne skutki palenia papierosów |
§ uświadamia sobie zagrożenia, jakie niesie nałóg palenia papierosów,
§ potrafi wskazać powody dla których młodzi ludzie sięgają po papierosy § dostrzega korzyści wynikające z rzucenia palenia papierosów |
24.10.2017 |
3. | Projekcja filmu edukacyjnego pt. : ,,Życie pod murem’’ | § symptomy przyjmowania narkotyków | § potrafi wyrazić swoją opinię, zdanie na dany temat | 28.11.2017 |
4. | Dopalacze – fałszywa pomoc | § jak działają dopalacze?
§ objawy zażywania dopalaczy § ryzyko związane z zażywanie m dopalaczy |
§ wie, jakie są skutki zażywania dopalaczy | 12.12.2017 |
5. | Nie daj się zniewolić
|
§ nadużywanie, a uzależnienie – różnice
§ mechanizm uzależnienia – etapy § instytucje zajmujące się terapią uzależnień
|
§ wie, kiedy nadużywanie substancji psychoaktywnej może przekształcić się w uzależnienie
§ umie wczuć się w sytuację osoby uzależnionej i rodziny uzależnionego; § wie gdzie szukać pomocy w sytuacji uwikłania się w nałóg |
16.01.2018
|
6.
|
Asertywność – nie, które buduje! | § zachowania: asertywne, agresywne i uległe,
§ jak powiedzieć nie ? § rozpoznawanie zachowań asertywnych, § ćwiczenie zachowań asertywnych § odgrywanie scenek
|
§ umiejętności odróżniania zachowań asertywnych od agresywnych i uległych
§ potrafi stanowczo powiedzieć Nie w sytuacji presji, nacisku ze strony rówieśników
|
13.02.2018 |
7. | Projekcja filmów edukacyjnych ,,Powstrzymać agresję”, ,,Oni’’ | § przyczyny agresji i przeciwdziałanie przemocy: (przykłady konkretnych działań | § potrafi wyrazić swoje zdanie na określony temat i uzasadnić stanowisko |
13.03.2018, 14.03.2018 |
8. | Agresji i przemocy mówimy Nie ! | § pojęcia: agresja słowna i fizyczna,
§ istota agresji i jej przejawy, § konsekwencje prawne stosowania przemocy; § rodzaje przemocy § źródła agresji i przemocy
|
§ zna alternatywne sposoby zachowań w sytuacjach wyzwalających agresję,
§ ustala zasady prowadzące do tworzenia pozytywnych relacji z innymi, § poznaje sposoby radzenia sobie z własną i cudzą agresją, potrafi skutecznie się obronić |
24.04.2018 |
9. | Dowód miłości – wczesna inicjacja sexualna | § motywy podjęcia wczesnego współżycia seksualnego,
§ konsekwencje wczesnego współżycia seksualnego
|
§ zna motywy podejmowania wczesnego współżycia seksualnego przez młodzież
§ zna negatywne konsekwencje nieprzemyślanych decyzji, dotyczących seksu. |
05.06.2018 |
W ramach realizacji programu prowadzone były zajęcia alternatywne. Wychowankowie rozwijali swoje zainteresowania poprzez: § uczestnictwo w zajęciach rekreacyjno – sportowych § zajęcia w kołach zainteresowań, np. plastyczne, fotograficzne § praca w Sekcjach działających w internacie: Sekcja Komputerowa, Sekcja Oświaty Zdrowotnej ,Rada Młodzieżowa Internatu § udział w Akcjach Charytatywnych: ”Góra grosza”, ”Pomóż Dzieciom Przetrwać Zimę” Te formy aktywności miały na celu ukazanie wychowankom alternatywnych możliwości, które mogą powstrzymać ich od podejmowania zachowań ryzykownych.
|
I /II semestr
|
Realizatorzy projektu: E. Wiejak, A. Jóźwik
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.