Był pogodny, słoneczny dzień 28 sierpnia 1911 roku, właśnie wtedy lublinianie po raz pierwszy w życiu zobaczyli na własne oczy latające nad miastem samoloty.
Wydarzenie wzbudziło ogromne zainteresowanie. Na placu Lubelskiego Towarzystwa Wyścigów Konnych o godz. 18.00 zebrał się dwutysięczny tłum. Wszyscy z wielką uwagą przyglądali się niewidzianym dotychczas aparatom, przypominającym kształtem ogromnego ptaka. Z relacji ówczesnego korespondenta wynika, iż było to pięć francuskich jednopłatowych aeroplanów systemu Bleriot’a. Jeszcze tego samego dnia trzej pionierzy awiacji: lejtnant baron von Buchschoewden, lejtnant Dubowski oraz porucznik Andriadze, wzbili się w przestrzeń nad Lublinem. Gdy w mieście usłyszano dziwny szum, jaki wydawały motory, przechodnie zatrzymywali się na ulicach, a tysiące ludzi powychodziło z domów. Niektórzy powłazili na drzewa i dachy, a inni wskoczyli do dorożek, by jechać na hipodrom, odległy o około kilometr, od rogatek Lublina. Lubelski tor wyścigowy funkcjonował na terenie folwarku Dziesiąta w miejscu, gdzie obecnie przebiega ul. Wyścigowa (stąd nazwa ulicy). Lotnicy po wykonaniu okrążenia nad miastem, kolejno i z dużą zręcznością lądowali na prowizorycznym lotnisku. Ich loty nad Lublinem trwały średnio po 20 minut. Rozentuzjazmowany tłum, pełen podziwu dla wyczynów pilotów, urządził im owację.
Opisany powyżej fakt miał miejsce 8 lat po pierwszym w historii locie samolotem, którego dokonał Orville Wright u wybrzeża Atlantyku w stanie Północna Karolina 17 grudnia 1903 r.
Nie minęła dekada od bezprecedensowego lubelskiego pokazu lotniczego, gdy w Zakładach Mechanicznych Emila Plage’go i Teofila Laśkiewicza rozpoczęto produkcję pierwszych samolotów w odrodzonej Polsce. Od tego momentu (rok 1920) Lublin na stałe zapisał się w historii lotnictwa.
Co ciekawe, data 28 sierpnia, poza rocznicą pierwszego w dziejach Lublina pokazu lotniczego, jest również dniem Święta Lotnictwa Polskiego, wspólnym dla lotnictwa cywilnego, wojskowego oraz przemysłu lotniczego. Święto obchodzone jest w rocznicę zwycięstwa kpt. pil. Franciszka Żwirki i inż. pil. Stanisława Wigury w międzynarodowych zawodach samolotów turystycznych Challenge w 1932 roku.
źródła:
https://lublin.naszemiasto.pl/historia
przygotowali: A. Płachta, A. Łukaszuk
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.