Zamknięcie szkół, restauracji, parków, a także ograniczenia dotyczące wychodzenia z domu, mają na celu przede wszystkim zmniejszyć rozprzestrzenianie się wirusa. Kwarantanna pozwala nie tylko spowolnić pandemię, ale również ją lepiej opanować. Niestety poza tymi zaletami, izolacja ma również minusy.
Taka sytuacja to nowa rzeczywistość dla nas wszystkich. Dla wielu jest ciężka do zaakceptowania. Ludzie jako istoty społeczne potrzebują kontaktu z drugą osobą. Niestety koronawirus wymusił odseparowanie nie tylko od znajomych, ale również i bliskich członków rodziny, co ma bardzo negatywny wpływ na psychikę człowieka.
Przymusowa izolacja odbiera poczucie kontroli nad własnym życiem. Dotychczas żyliśmy tak, jak chcieliśmy, oczywiście według powszechnie panujących zasad. Nikt nas nie ograniczał w podstawowych czynnościach takich jak m.in. robienie zakupów w sklepach, pójście do parku czy lasu, bieganie, odwiedzanie rodziny.
Brak możliwości zaspokajania podstawowych potrzeb, budzi ogromny niepokój, który negatywnie wpływa na zdrowie psychiczne.
Okres dojrzewania to trudny czas dla każdego nastolatka. To wtedy w jego życiu zachodzi bardzo wiele zmian związanych z potrzebami, motywacją, psychiką i relacjami społecznymi. Dzieci i młodzież uczą się od rówieśników zasad funkcjonowania społecznego i reguł moralnych, ale tylko wtedy jeżeli jest to kontakt bezpośredni – twarzą w twarz, a nie przed ekranem monitora czy telefonu, gdzie dzieci i młodzież kontaktują się ze sobą w zubożałej formie komunikatorów, które nie pozwalają na pełną, prawidłową komunikację.
Młodzież słysząc o sytuacji pozostania w domu bez zajęć szkolnych, zapewne w pierwszym momencie wydawała się ekscytująca, to po pewnym czasie staje się ona dosyć trudna. Zamknięcie na małej powierzchni mieszkalnej z grupą domowników, im większa liczba osób na m2, tym wyższy obserwowany poziom agresji. A pamiętać należy, że wiek adolescencji i wczesnej dorosłości to okres, w którym obserwujemy u młodzieży dodatkowo małą kontrolę emocjonalną.
W tym trudnym okresie najważniejsze to nie popadać w panikę!!!
Wychowankowie grupy IV na zajęciach wychowawczych próbowali stworzyć taki plan działania, by w tych dziwnych czasach nie zwariować i jednocześnie zachować trzeźwy umysł. A wierzcie, że to nie jest łatwa sprawa!
Oto ich kilka złotych rad😊
- Przede wszystkim ograniczmy słuchanie programów informacyjnych. Większość wiadomości zawiera informacje o koronawirusie, zwłaszcza te negatywne, co sprawia, że potem cały czas myślimy o tym, jak zła jest sytuacja nie tylko w Polsce, a na świece. Starajmy się korzystać tylko i wyłącznie z rzetelnych źródeł.
- Zaplanujmy każdy dzień. Jeżeli uczymy się zdalnie, to po zajęciach wyznaczmy sobie obowiązki, wyznaczajmy sobie cele.
- Zapewnijmy sobie chwilę relaksu np. czytając książkę czy oglądając serial. Sięgajmy po gry nie tylko te internetowe. Planszówki tez mogą być fajne.
- Rozwijamy się kulturalnie. Wielu artystów i instytucji kultury zachęca nas do pozostania w domach poprzez koncerty, przedstawienia, pokazy filmowe online. Pamiętajmy też, że muzyka łagodzi obyczaje ,także podczas przymusowej domowej izolacji.
- Zwykle odkładamy naukę nowych umiejętności na potem. Teraz na pewno znajdzie się trochę czasu, aby wprowadzić postanowienia w życie Sprawdź dostępne kursy internetowe – obecnie możesz zacząć uczyć się języka np. norweskiego 😊.
Przedstawiliśmy Wam kilka propozycji, które umilą czas w domu i pozwolą spędzić go produktywnie. A Wy jakie macie sposoby na nudę ? Czekamy na inspiracje!
Źródła:
https://www.uni.lodz.pl/aktualnosc/szczegoly/dzieci-i-mlodziez-a-izolacja-rozmowa-z-psycholog-ul
https://citymag.pl/wplyw-izolacji-w-trakcie-epidemii-koronawirusa-na-psychike-czlowieka/
Materiał przygotowali: wychowawcy gr IV
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.