W tym trudnym momencie zawieszenia zajęć edukacyjnych a od 26.03 przejścia na nauczanie on-line, proponujemy wychowankom internatu prowadzenie pamiętnika z czasów „ZOSTAŃ W DOMU”.
Pisanie pamiętnika pozwala złapać dystans do codziennych spraw i ostudzić emocje.
Prowadzenie pamiętnika jest dla każdego – bez względu na wiek, płeć, czy wykształcenie.
Nauczysz się:
Spostrzegawczości
Opisując miniony dzień w pamiętniku, przeżywasz wszystkie wydarzenia raz jeszcze. Po jakimś czasie zauważysz, że zapamiętujesz coraz więcej szczegółów, stajesz się bardziej spostrzegawczy/a, zaczynasz dostrzegać zarówno pozytywne jak i negatywne strony każdej sytuacji.
Wyrażać emocje
Każdy z nas przeżywa radość, ale i smutek. Obecne wielu z nas zwyczajnie boi się sytuacji, która nas wszystkich spotkała. Nazwanie swoich uczuć nie jest słabością.
W jakiej formie i gdzie?
Twoim pamiętnikiem może być zarówno papierowy zeszyt, jak i smartphone, tablet albo komputer. Liczy się systematyczność – formę dobierz odpowiednią dla siebie.
Jeżeli używasz urządzeń z systemem Android, może być przydatna aplikacja Journey – Diary, Journal, Diaro, Evernote i Microsoft OneNote.
Jak zacząć?
Tu i teraz! Weź kartkę i długopis, albo komputer czy telefon i zacznij pisać! Właśnie ta chwila jest najlepsza aby zacząć. I nie przejmuj się, jeżeli za pierwszym razem napiszesz tylko jedno „Dzień dobry pamiętniku”. Ważne jest, aby udało Ci się zaglądać do niego każdego dnia – z czasem zobaczysz, że zaczną się w nim pojawiać coraz dłuższe myśli. Pamiętajcie, możecie się podzielić się swoimi wpisami do pamiętnika z wychowawcami.
Wskazówki
- Stosuj pierwszą osobę liczby pojedynczej (np. „widziałem”, „zrobiłem”, „nie potrafiłem”);
- Zapisuj własne opinie, sądy, wnioski, refleksje;
- Nie pisz o wszystkim, wybierz najważniejsze dla ciebie zdarzenia;
Układ
- Data wydarzenia, dzień tygodnia
- Co robiłem, gdzie byłem itp.
- Własne refleksje, jak się czułem itp.
Edyta Sosnowska
Fot. E. Sosnowska
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.