Dopiero co rozpoczęliśmy II semestr w Naszym Ośrodku dlatego warto spojrzeć co już udało się nam do tej pory dokonać. Dobrych i ciekawych wydarzeń było mnóstwo co pięknie udało się podsumować naszej szkolnej świetlicy.
Są to m.in:
- Przeprowadzone zajęcia wychowawcze nt. „Moje przeżycia wakacyjne”, „Poznajemy nowe koleżanki i kolegów”, „Bezpieczna świetlica– reguły i zasady obowiązujące nas wszystkich”, „Wszyscy są ważni- kształtowanie właściwego stosunku do siebie i innych”, „Bakterie- co to takiego?”, ,,O Myszce Franciszce- rozbudzanie dziecięcej wrażliwości na szeroko rozumianą inność”, ,,Jesienne zwyczaje zwierząt”, ,,Robert Dynamit”– nadpobudliwe dziecko i system pomocy”, ,,Pani Rozśmieszka ma pewien pomysł”-analizowanie złego postępowania przez dzieci”. ,,Wszystkich świętych i Dzień zaduszny– Pamiętajmy o zmarłych”, ,,Światowy Dzień Pozdrowień i Życzliwości”, ,,Bajkowa poduszka– pokonywanie nieśmiałości”, „Nie ma ryby bez ości a człowieka bez złości” – naświetlenie dzieciom faktu, iż każdy z nas może mieć w sobie złość,, co złości dzieci, jak sobie radzić ze złością. Adwent- co to takiego? – zapoznanie dzieci z nazwą i wyjaśnienie w jakim okresie pojawia się w kalendarzu, Liga Ochrony Przyrody- zajęcia na temat ochrony środowiska, przyrody, otoczenia. Zapoznanie pojęciami „park narodowy”, „pomnik przyrody”. Wolontariat – rozmowa na temat akcji charytatywnych, organizacji pożytku publicznego. Zapoznanie dzieci z ideą akcji, podkreślenie znaczenia wolontariatu, rozumienia potrzeby niesieni pomocy innym.
- Dzień spadającego liścia, Dzień śliwki- poznawanie jesiennych darów: owoców, grzybów, warzyw. Poznawanie wszystkimi zmysłami darów jesieni, nawlekanie grzybów na nitki.
- Wakacyjne okulary- zajęcia plastyczne. Dzieci wykonały portrety w wakacyjnych okularach z różnych materiałów plastycznych: piórek, guziczków, koralików itp.
- Zajęcia kulinarne– wspólne pieczenie ciasta śliwkowego , poznawanie różnych gatunków śliwek, zagniatanie ciasta, ubijanie bezy, układanie śliwek. Wspólna degustacja. Ziemniaki, Kartofle, Pyry- kto to taki– poznanie historii wędrówki ziemniaka do Polski, potraw ziemniaczanych oraz wspólne wykonanie frytek i ich degustacja
- Jesteśmy Gentelmenami, jesteśmy super Chłopakami- dzień poświęcony chłopcom ze świetlicy. Wspólne zabawy, quizy, zawody np.; przyszywanie guzików, picie soku z cytryny, zjadanie ciasteczek bez pomocy rąk itp. zabawy a na słodki poczęstunek w postaci czekoladowego fondue.
- Zajęcia taneczne z szarfami- wspólne zabawy do wybranych przez dzieci układów tanecznych (kilka razy w miesiącu) Zabawy z chustą animacyjną rozwijające ogólny fizyczny rozwój dziecka. Głowa do góry– ćwiczenia zmieniające postawę ciała i samopoczucia dziecka
- ,,H6 na wykopkach”- wyjazd do gospodarstwa rolnego w celu poznania wszelkich prac związanych z wykopkami ziemniaków i towarzyszących im atrakcji np. pieczenie ziemniaków w ognisku i kiełbasek przy ognisku. spacer do pobliskiego lasu i samodzielne zbieranie malin w gospodarstwie. Pozwijanie zainteresowań przyrodniczych
- Zajęcia savoir -vivre– – ,,O wujku i zegarze z kukułką, czyli jak być wyczekiwanym gościem. Omawianie zasad obowiązujących gości i gospodarzy, wyjaśnienie przysłów np. ,,Czym chata bogata” ,,Gość w dom…” Przypominamy o zasadach zachowania się i formach grzecznościowych w różnych sytuacjach., ,,O Filipie i piegowatej dziewczynce czyli jak dbać o czworonożnego przyjaciela”, Lubelskie Schronisko dla Zwierząt– wizyta dzieci w schronisku w celu poznania przyczyn pojawiania się zwierząt w schronisku, pomocy i szacunku do zwierząt.
- Zajęcia plastyczne: Dzień Kundelka – wspólne malowanie spinaczy do bielizny, przyklejenie oczek –dzieci tworzyły pieska- kundelka, nadały mu również imię. Nietoperze – malowanie przez dzieci rolek po papierze oraz wycinanie skrzydełek, wszystko z myślą, aby powstał haloweenowy nietoperz. Pióropusze – dzieci malowały pióra gęsie, po czym przyczepiały je do taśmy tworząc pióropusz indiański.
- Polska – nasza Ojczyzna. Święto Niepodległości– poznanie legendy o powstaniu Państwa Polskiego i odzyskaniu niepodległości. Wykonanie przez dzieci kotylionów.
- Kałamarze Nauczycielom – zajęcia podczas których dzieci w świetlicy wykonały z masy porcelanowej kałamarze ze złotym piórem- symbolu nauczyciela i wręczyły wszystkim pracownikom szkoły z okazji Dnia Edukacji Narodowej
- Podróże dookoła Świata– Organizacja współpracy ze studentami Uniwersytetu Medycznego celem cyklicznych spotkań nt. kultury innych krajów: Tajwanu , Tunezji.
- Ja jako lekarz- spotkanie ze studentami Uniwersytetu Medycznego w celu przybliżenia dzieciom pracy lekarzy różnej specjalizacji, omówienie chorób występujących wśród dzieci, wyjaśnienie pojęć związanych z badaniami, przybliżenie budowy ciała.
- Spotkanie z pracownikami Straży Miejskiej w celu bezpieczeństwa dzieci poza środowiskiem szkolnym- park, boisko, plac zabaw, ulica, park.
- Światowy Dzień Postaci z Bajek- dzieci poznawały, zgadywały i wymieniały bajki na podstawie atrybutów, wysłuchanej piosenki i krótkiego fragmentu tekstu. Poznały krótki życiorys Walta Disneya, odgrywały scenki z wybranych przez siebie bajek.
- Dzień Pluszowego Misia – dzieci wysłuchały opowiadania i dowiedziały się skąd powstał pomysł produkcji pluszowego misia. Oglądały postacie różnych misiów, poznały ich imiona. Porównywały maskotki sprzed 30 lat, którymi bawili się ich rodzice z tymi obecnie. Tańczyły z misiami
- „Pomóż Dzieciom Przetrwać Zimę”– jak pomagać potrzebującym- rozmowa i poszukiwanie sposobów pomocy potrzebującym. Omówienie idei akcji. Przyniesienie przez dzieci darów i dostarczenie ich do magazynów rozdzielających dary, oraz poznanie pracy wolontariuszy w/w akcji.
- Andrzejki – dzieci poznały historię o wieczorze andrzejkowym, zwyczaje i wróżby, w których sami uczestniczyli np. lanie wosku i próba odczytania co przedstawia zastygły wosk.
- Słodkie Mikołajki – opowieść o św. Mikołaju, jego historii, pochodzenia. Wspólne pieczenie gofrów, ozdabianie i zajadanie się pysznościami
- Pierniczki- tradycja świąteczna – poznawanie przez dzieci wszystkich składników na ciasto, wykonanie ciasta, rozwałkowanie, wykrawanie wg gustu, wspólne pieczenie pierniczków, ozdabianie i degustacja.
- Bombka -wykonywanie bombek metodą powertex – poznawanie nowoczesnej techniki plastycznej, malowanie, suszenie, ozdabianie, przyklejanie ozdób, śniegu itd.
- Choinka w świetlicy – malowanie rolek po papierach, złączenie ich tworząc kształt choinki, mocowanie na ścianie i ozdabianie własnoręcznie wykonanymi ozdobami.
- Kolędowanie – wspólne śpiewanie kolęd, opowiadanie przez dzieci o tradycjach świątecznych w rodzinnych domach, potrawach przygotowywanych z rodzicami i wspólnym ubieraniu choinki.
- Nowy Rok! – zajęcia, kiedy dzieci kształtują swój stosunek do tradycji i obrzędowości, witają Nowy Rok, poznają przysłowia związane z nadejściem w/w dnia.
- Jak zimują nasze ptaki –dzięki zajęciom dzieci, stają się wrażliwe na trudne warunki życia ptaków zimą, dowiadują się jak należy pomagać i jaką karmą karmić skrzydlatych przyjaciół. Wspólnie wykonały karmę z różnych nasion i zamontowały w karmnikach.
- Karnawałowe słodkości; amoniaczki-poznanie składnika powodującego wyrastanie ciasta (amoniaku)wspólne przygotowywanie ciasta, obserwowanie jak zmienia się konsystencja, posypanie cukrem, pieczenie i degustacja, oponki drożdżowe– poznanie składnika o nazwie drożdże, obserwowanie wyrastającego ciasta, wykrawanie oponek i obserwowanie ich wyrośnięcia, smażenie i degustacja
- Droga Babciu, Drogi Dziadku – ozdabianie słoiczków miłości z okazji dnia Babci i Dziadka. Pisanie wyznań i umieszczanie ich w środku.
- Dzień Sekretarki- wysłuchanie inf. dotyczących pracy sekretarki w różnych instytucjach, rozmowy dzieci ze szkolną panią sekretarką o zakresie jej obowiązków, wspólne składanie życzeń i wręczenie kwiatów z w/w świąta.
- Bezpieczne ferie zimowe – dzieci wysłuchały opowiadania pt. „Kulig” i wyciągnęły wnioski do bezpiecznej zabawy podczas zimy. Omawiały gotowe plansze przedstawiające zabawy podczas ferii, potrafiły wymienić zagrożenia związane z nieprzemyślanym zachowaniem na lodzie i śniegu.
- Urodziny Świetliczka. Co miesiąc obchodzimy urodziny naszych Świetliczaków. Dzieci starają się przestrzegać zasad savoir vivre, nakrywają stół, składają Jubilatom życzenie, smakują tort, wspólnie bawią się przy muzyce.