W środę 21 marca, wzorem poprzedniego roku, z okazji Pierwszego Dnia Wiosny zorganizowana została w naszej szkole, we współpracy z Polską Akcją Humanitarną, gra terenowa „Głodni Wiedzy”.

Do najważniejszych celów tego przedsięwzięcia należy zaliczyć to, że uczniowie zapoznali się z występującym na świecie zjawiskiem głodu, zrozumieli, jaka jest jego skala i w których państwach ten problem jest największy. Dowiedzieli się również, jakie są konsekwencje niedożywienia i w jaki sposób należy postępować, aby tę sytuację zmienić.
Do gry „Głodni Wiedzy” zgłosiło się pięć sześcioosobowych drużyn. Wszystkie punkty, które uczestnicy musieli odwiedzić, zostały wcześniej skrupulatnie przygotowane. Znajdowały się one w bibliotece szkolnej, sali gimnastycznej, internacie, sali konferencyjnej oraz pracowni 110. Uczniowie swoje zmagania rozpoczęli w wirtualnym Instytucie Głodnych Wiedzy. Tam zapoznani zostali z regulaminem gry za pomocą specjalnej przesyłki – telegramu. Drużyny, aby zakwalifikować się do konkursu, musiały zaliczyć zadanie zatytułowane „Mapowanie głodu” – ułożyć puzzle z mapą świata oraz legendą obrazującą dostęp do żywności. Po ułożeniu mapy, wszyscy rozpoczęli terenowe zmagania.
Zadania, które uczniowie pod opieką nauczycieli wykonywali, były bardzo zróżnicowane. Uczestnicy musieli wykazać się nie tylko wiedzą, ale także sprytem i pomysłowością. Wśród konkursowych poleceń było uzupełnienie liczbami luk w tekście dotyczącym danych statystycznych związanych z głodem, wyprodukowanie na plantacji jak największej liczby ananasów, ułożenie puzzli ze zdjęcia przedstawiającego problemy ludzi zamieszkujących ogarniętą wojną Syrię, odnalezienie w diagramie słów związanych z głodem, stworzenie z klocków oznaczonych hasłami takimi jak np.: bezpieczeństwo, pomoc, empatia, woda i żywność, kultura symbolicznej budowli wartości. Dodatkowo, uczestnicy mogli pomnożyć mile (punkty) na giełdzie. Sami decydowali, ile zainwestować – była to pewnego rodzaju spekulacja oddająca klimat giełdy żywności.
Gra po raz kolejny okazała się ciekawym sposobem mówienia o globalnych problemach. Uczestnicy z zaangażowaniem rozwiązywali zagadki i wykonywali zadania. Wszyscy wrócili do Instytutu Głodnych Wiedzy na czas i z niecierpliwością oczekiwali na wyniki gry. Najwięcej mil zdobyła drużyna, która nazywała się Masters. Uczestnicy, podczas podsumowania, zostali nagrodzeni słodkimi upominkami.
Współpraca z Polską Akcją Humanitarną i organizacja w szkole tego przedsięwzięcia była nie tylko ciekawą zabawą, ale przyczyniła się także do rozwinięcia wśród uczniów i nauczycieli współdziałania w grupie i wspólnego rozwiązywania problemów.
Bardzo dziękujemy wszystkim tym, którzy pomogli nam w zorganizowaniu gry i wykazali się życzliwością oraz zrozumieniem 🙂
Organizatorkami gry były panie: M. Fatyga oraz M. Kościuk we współpracy z Samorządem Uczniowskim.
Kontynuacją programu „Akcja Edukacja” było przeprowadzenie 22 marca, z okazji Światowego Dnia Wody, „Wodnego Quizu” za pomocą aplikacji Kahoot. Zajęcia odbywały się w ramach akcji „Studnia dla Południa”. Quiz wymagał od uczniów użycia urządzeń mobilnych, takich jak tablety i telefony. Dzięki temu „Wodny Quiz” był interaktywny, ciekawy i edukacyjny.
Do każdego pytania dołączone zostało opracowanie, które pomogło poprowadzić dyskusję albo przekazać wodne ciekawostki. Ten innowacyjny sposób przekazywania wiedzy spodobał się uczniom. Mogli udzielać odpowiedzi wirtualnie oraz poznali globalny problem braku na świecie wody i jego konsekwencje.
Quiz przygotowany został w oparciu o materiały z PAH przez panie: M. Fatygę, M. Kościuk oraz I. Głogowską.

Metryka
Autor tekstu: Monika Kościuk
Opracowanie red.: Anna Sotirow, Elżbieta Czyżewska
Publikacja: Elżbieta Czyżewska